NAD BÁSNICKOU PRODUKCÍ
NAKLADATELSTVÍ DYBBUK
Martin Poch, Cesta k lidem.
Dybbuk, Praha, 2015.
Třetí sbírka Martina Pocha (nar. 1984) s názvem Cesta k lidem je sbírka mimořádná. V Pochově poezii se setkáváme s jedinečnou metaforikou. Vnějším prostředím je motolská nemocnice, vnitřním pak budování nového domova a privátního (partnerského) vztahu. Motol je místo nemoci a uzdravení, labyrintem ne nepodobným městu. Do básníkovy lyriky významně proniká autenticita; život v nemocnici se pojí s životem na sídlišti, s poznáním, že nemocnice, město i život sám jsou prostoupeny bolestí („Ve městě bolest neustává / naopak, jako by ji domy / chtěly reprodukovat – // Co okno, to extrakce /co zeď, to paradentóza /co sklep, to zánět atp. // V metru ti praskla voda / zvuk rozrážení kuželek / dovádí nás do Motola“). Město je více ortelem než milostí. Je chladným místem, v němž se mluvčí pohybuje jen stěží. Místem různých příběhů a dramat, cizích či vlastních (často s ironickou distancí): „Každodenní mrtvice / LCD monitor zmodrá / převoz krve, maso jede / z bodu A do bodu B / MHD do práce / na Spartě přistupuje škola / rosa padá na vyhřívaný trávník / jejž po večerech sekám vzteky / až na betonový základ, dokud / vzduch nebude zkypřený mák setý / a svět hladký jako břišní stěna“
Celá sbírka má ráz básnického deníku, titul básně zahrnuje dataci, a pouze občas je doplněn zpřesňujícím podtitulem. Smyslovou momentku či bezprostřední reflexi najdeme u Pocha jen výjimečně. Básně mají ráz promyšlené subjektivní výpovědi. Nezřídka jsou vedle sebe řazeny radost a existenční obava, smutek a ironie.
Básník také prokazuje cit pro jazyk, pro sémantické hry, originální jsou jeho přirovnání, metafory, personifikace či synestezie. „Nahoře nad Klamovkou / z růžových nebes zimy / na lotosovou půdu lesa / dopadl čínský altán / betonový soprán boha / bezdomovec kontrabas // Dunivý, dutý, nasládlý dým / hmyz se krčí při zemi / ryby se popelí a zobou z ruky / děti v korunách lezou po boltcích / půda se budí a šustí sníh // Poslepu pohledem rejnoka / mapuju terénní nerovnosti / smrt, srst, srnka, fotopast – / půda se pokouší vzpomenout / kde jsem stál před chvílí“ V Pochově poezii je patrná silná pozice intelektu a jeho vůle ke gestu, což je patrné z bohatého spektra aluzí, vnitřních rýmů, paradoxů, zvláštních zvukových ech. Své místo má také zvukomalba. Nezaměnitelná je autorova obraznost: je silná, neztratila schopnost zachytit intenzitu prožívané skutečnosti.
Pochovy básně jsou psány volným veršem, často jsou využívány čtyřveršové strofy, u verše pak přesah. Objevuje se také žánr básně v próze. Do básníkovy privátní současnosti pronikají i věci aktuálně společenské. Vše ústí v intenzivní výpověď člověka hledajícího své místo v ne právě vlídném světě.
/Miroslav Chocholatý/